MET DE CARAVAN NAAR DE WINTERSPORT

 

 

 

Wintertent

                  Uw normale voortent is niet bestand tegen zware sneeuwlasten. Een wintertent is hiervoor het alternatief. Naast opbergruimte doet hij ook dienst als koudesluis.  Kies een wintertent met 2 zijdeuren, zodat u altijd de deur in de luwte kunt gebruiken. Rondom een dakoverstek voorkomt vuilstrepen op de tentwanden. Goed afgedekte ritsen voorkomen vastvriezen. Afspanners aan de binnenkant voorkomen het uitgraven van de rotspennen bij vertrek. Slikranden fixeren met sneeuw i.p.v. pennen. Schaf rotspennen uit één stuk aan. Een hemel van een oud laken vangt de vallende condensdruppels op als de zon gaat schijnen. Met een verstelbare raamwisser aan een uitschuifbare steel haalt u dagelijks de sneeuw van het tentdak. Niet tegen het tentdak slaan om de sneeuw te verwijderen, want de terugvallende sneeuw rekt uw tentdak uit. Op de camping zijn vaak pallets voor in de voortent te lenen/huren. Neem een (oud) stukje vloerbedekking mee voor in de wintertent. Uw (Chenille) muggengordijn voorkomt warmteverlies als de caravandeur open gaat. Een garderobe stang en extra steun- en nokstokken verhogen het comfort in de wintertent.

 

Schoorsteen:

  Om bij sneeuwval verzekerd te zijn van een goede afvoer, dient U minstens 2 a 3    schoorsteenver­lengstuk­jes mee te nemen per afvoer.

 

Vloer:

     Extra vloerbedek­king met een jute rug (schuift niet) is aangenaam aande voeten en geeft extra isolatie. Een stuk karton op de vloer ontziet onderweg de vloerbedekking en de moonboots hoe­ven niet ieder ogenblik te worden uitgetrokken. Leg het karton met de tekst naar boven, anders geeft hij af op de vloerbedekking.

 

Ramen:

     Voor het verwijderen van condens een spons en zeem meenemen. Wrijf talkpoeder op raam- en deur­rubbers van auto en caravan, dit voorkomt vastvriezen.

 

Elektra:

   Neem 40 á 50 m elektra kabel mee. Gebruik Neopreenkabel met de aanduiding HO7RNF met min. draaddikte 3x1.5 mm2, beter is  3x2.5 mm2. De kabel wordt warm, zakt daardoor weg in de sneeuw. Haal hem daarom eenmaal per dag op uit de sneeuw, zodat hij niet vast komt te zitten. Plastic kabels worden bij vorst hard en kunnen bre­ken.

 

Gas:

        Neem voldoende propaangas mee voor de heen- en terugreis. Geen butaangas, want dat werkt  niet meer onder de 5° C. Gebruik wintergasslangen. Voor het aansluiten van de op de camping verkrijgbare (grote) gasfles een extra gasslang van ± 1,5 m meenemen met een drukregelaar en aan de andere kant van de slang een koppelstuk.

               Om bevriezing van de drukregelaar, door waterdruppels in het gas, te voorkomen een zogenaamde Eis-Ex op de regelaar

                  monteren. Alternatief: monteer een 5 watt/12 V lampje dicht bij de drukregelaar, plaats over het geheel een kartonnen doos

                  met de opening naar onderen en plak de onderkant dicht. De warmte van het lampje houdt de drukregelaar vorstvrij. Lampje

                  vrij van karton houden. Midden in de nacht bij 25° vorst een lege gasfles verwisselen omdat de kachel uitgegaan is, vermijdt u

                  bij gebruik van de Duomatic Plus. Dagelijks wel even controleren of er al een fles leeg is (2 lege flessen is kou lijden). 

 

Luchtverwarming:

 De gaskachel, uitgerust met ventilator en luchttransport-buizen zorgt snel voor een aangename temperatuur in de caravan. Zorg er voor dat de uitstroomopeningen laag (± 3cm) bij de grond gemonteerd worden. Zitten ze op 15 cm of hoger, dan heb je een warm hoofd met ijskoude voeten.

 

Vloerverwarming:

 In de (sanitair)handel is (badkamer)verwarmingfolie te koop met een veelvoud van 50 cm voor onder de vloerbedekking met jute rug. Lekkere warme voeten en prima verwarming in voor- en najaar.

 

Condens:

 Condens ontstaat overal waar spullen tegen de buitenwanden en op de vloer rusten. Zorg voor een goede luchtcirculatie door afstandschotjes ( ± 3 cm) achter de kussens, in de kasten en op de vloer in de bedbanken te plaatsen. Gebruik i.p.v. afstandschotjes plastic mandjes in de bovenkasten. Laat de kastdeurtjes op de camping altijd op een kleine kier staan.

 

Water:

       De waterleidingen zijn vorst gevoelig. Leg ze naast de luchttransportbuizen van de verwarming. Hou ze weg van de ontluchtingsgaten in de bedbanken. Isoleer de waterleiding die onder het keukenblok doorloopt en/of over de wielbak. Watertank in de caravan en niet in de disselkast (bevriezing). Wanneer U bij strenge vorst rijdt: water aftappen en in losse jerrycan in de auto meenemen.

 

Afvoerleiding:

 Zorg er voor dat de afvoerleidingen onder een flinke helling aangebracht zijn. Hoe korter de leiding, hoe beter. Zo min mogelijk haakse bochten toepassen. Geef zoveel mogelijk keuken en douche een eigen korte afvoer. Een emmer voor onder de afvoer (bevroren afvoertank moeilijk te legen).

 

Campingmeubilair:

    Regelmatig loopt de buitentemperatuur ove­rdag flink op en is buiten zitten een genoegen.

 

 

Ventilatorkachel:

  Handig als de kachel uitgegaan is door een lege gasfles. Kan samen met de föhn gebruikt .      .           worden om bevroren waterleidingen, afvoeren en auto/caravan ramen en deuren te ontdooien.

 

 

Stopblokken:

       Twee stuks, liefst voorzien van kor­te spijkers om wegglijden te voorkomen en denk er om: bij

                  vorst de handrem niet aantrekken.

 

 

Luchtopeningen:

       Ventilatieopeningen van koelkast afdekken met afdekplaten. Sluit de luchtgaten in de bedbanken af met een stukje tempex en vergeet ook het gat onder de koelkast niet. Deze laatste niet volledig afsluiten want bij een gaslekkage moet daar het gas naar buiten kunnen stromen. Denk er wel om de ventilatieopeningen niet hermetisch af te dichten. Voorkom zuurstof ge­brek !!

 

Sneeuwschop/bezem:

    Voor het ruimen van sneeuw onder­weg en op de camping. Handveger in de auto om de   schoenen bij het instappen sneeuwvrij te maken.

 

Wilt u met de caravan naar de wintersport gaan dan zijn er twee zaken van belang. 1-  U moet geen haast hebben. In de afgelopen 25 jaar legden  we 1000 km in 1½ dag af, maar de eerste keer hebben we er 4 dagen over gedaan door de files en de heftige sneeuwval. 2-  U moet kunnen improviseren. Luister goed naar de radio  hoe de  weersverwachting luidt en of er veel files op uw reisroute verwacht worden. Slechte vooruitzichten? Eerder- of later vertrekken. Veel sneeuw onderweg? Parkeerplaats opzoeken, afkoppelen, poten uitdraaien, handrem los en kachel aan doen. Binnen het kwartier staat de thermometer op 25° en kunt u rustig gaan slapen om de volgende dag uitgerust over schone wegen verder te reizen. Vertelt u na de vakantie aan uw vrienden/collega’s dat u met de caravan op wintersport bent geweest dan komt zeker de vraag: Is dat niet koud? Nee, we zijn de caravan uitgezwommen. Overdag + 18° C en ’s nachts -25° C. Heerlijk!

 

 René