Verslag: Najaarsevenement Camping "De Oude Molen "te Groesbeek van 24 september t/m 4 oktober 2015.

Thema: " Nederlandse Wijnfeesten Groesbeek 2015" 25+26+27 sept.

Deelnemers: Wil en Frans Overvliet, Loeki en Jaap Bregman, Henny en Rijk van Harn,

Tilly en Hans Vos- Foudraine, Dora en Fictor Schaeffer, Netty en Simon

Vroom,Riet en Frans van Mourik, Mary en Hidde Kornelius en Gerry en Loek Muller.

Donderdag 24 sept.

Drie equipes waren al een paar weken/dagen eerder op de camping.

Vandaag zijn er 4 equipes bijgekomen.

Nadat iedereen zich had geïnstalleerd ( sommige met hulp van ) zijn we s'avonds naar de kantine ( speciaal voor ons gereserveerd ) gegaan , waar Hans, Tilly, Frans en Riet de koffie met lekkers al klaar hadden staan.

Gezellig even bijkletsen onder het genot van een drankje en hapje. Daarna ging een ieder weer naar de caravan om te rusten na een vermoeide dag.

Vrijdag 25 sept.

Sinds gisteren is het droog en zonnig weer geworden. Hopelijk blijft het zo, daar wordt het wel een stuk prettiger van. Vandaag een rustdag en ieder kan doen wat hij/zij wil. 6

Tot onze verrassing kwamen Hidde en Mary ook nog aansluiten Ze stonden niet op de lijst, dus dat was leuk.

Deze mooie zonnige dag is redelijk verlopen ware het niet dat Gerry het trapje voor de caravan miste en voorover op haar gezicht en schouder viel. Gezicht geschaafd en de bril ontzet, dus even naar de opticien. Deze heeft de bril weer netjes (kosteloos) gemaakt. Het enige echte slachtoffer is de houder voor de afvalzakken, deze ligt in de kreukels. Om 16.30 uur nog even een spontaan happy- hour bij Loek en Gerry voor de caravan waar iedereen ook nog een lekkere snack liet rondgaan.

Om 20.30 uur weer naar de kantine waar de organisatie de koffie met koeken klaar had staan en wat een gezellig avondje werd. Onder het genot van een hapje en een drankje is het 23.30 uur geworden.

Zaterdag 26 sept.

Vandaag zijn verschillende personen op de fiets naar het centrum van Groesbeek gegaan. Daar aangekomen kon je voor 10 euro p.p. een "vriendenkaart" kopen waarvoor je een wijnglas kreeg en daarmee bij één van de vele wijnhandelaren en van wijnboeren uit de omgeving een glas rode of witte wijn kon drinken c.q. proeven. Rondlopend met dit glas kon je overal bij de wijnstands / boeren je glas laten vullen voor 1 of 2 euro.

De vriendenkaart gaf ook recht op een rit met een treintje (tractor met wagonnetjes) naar één van de wijnboeren uit de omgeving. Inmiddels waren we een paar Adria- gangers in het centrumtegengekomen en daarmee zijn we in het treintje naar wijnhoeve "De Colonjes" gegaan.

Daar aangekomen kregen we een rondleiding van de wijnboer tussen de druiven ranken door op deze 13 hectare grote wijngaard.

Hierna nog even gezellig gezeten en een wijntje gedronken voor 1 euro uit nog steeds door ons eigen meegenomen glas. Na ± 1 ½ uur weer terug met de taxibus (bij de prijs in) naar het centrum van Groesbeek. Hier hebben we bij diverse "eetkramen" heerlijke snacks gegeten, o.a. biologische zeewierkroketten, biologische friet, bijzonder lekkere grote spiesen kipsaté met brood. Ik heb ze zelden zo lekker gehad en er was natuurlijk nog veel meer lekkers.

Het was een erg mooi feest, waar diverse dweilorkesten en bands optraden, wat een geweldige sfeer gaf en het weer was ons goed gezind. Om ± 21.30 uur waren we weer op de camping. 7

Jullie begrijpen dat we niet meer gingen eten want we zaten nog vol van alle heerlijke dingen. Een afzakkertje in de caravan ging er nog wel in, waarmee we de mooie dag afsloten.

Vandaag zijn toch nog Netty en Simon gekomen. Simon heeft rugklachten maar het ging weer wat beter. Mooi dat ze er zijn.

Zondag 27 sept.

Weer een zonnige dag en vanmorgen hebben we rustig aan gedaan. Om 13.00 uur op de fiets met Dora en Victor, Mary en Hidde, Riet en Frans, Henny en Rijk, Loekie en Jaap, Gerry en

Loek, Wil en Frans(gingen met de taxibus) naar wijnhoeve "De Heikant". Daar aangekomen kregen we van de wijnboerin te horen dat we zonder begeleiding door de wijngaard konden lopen en dat de informatie over de soort druiven bij het begin van de doorgang van elke groep druivenranken staat. Ook hebben we nog gekeken en informatie gekregen van de wijnboer in de kelder waar de druiven geperst worden en tevens de flessen wijn worden opgeslagen.

Na dit gebeuren heerlijk in het zonnetje op het terras gezeten om een wijntje te proeven voor 1 euro. Sommige namen koffie met.........Helaas de appeltaart was op. Na deze teleurstelling maar weer op de fiets om langs het spoor van Kranenburg naar Groesbeek weer terug te fietsen naar het wijnfeest in het centrum. Jullie raden het al, hier hebben we lekkere wijnen gedronken en jawel weer in ons eigen glas en lekkere dingen gegeten

( o.a. mijn lekkerste kipsaté ooit). Het was weer super gezellig met de optredende orkesten en bands, het was enorm druk en de sfeer en het weer waren prima.

Wat kan het leven toch mooi zijn.

De laatsten waren om ± 19.30 uur weer op de camping. Moe en voldaan na een prachtige zonnige dag. Deze avond zijn we ook in de caravan gebleven.

Maandag 28 sept.

De dag start vandaag fris en totaal bewolkt en uiteindelijk breekt de zon rond de middag door. Misschien is de indruk gewekt dat het evenement alleen bestaat uit eten en drinken maar dat is niet zo. De prachtige fietsroutes in de omgeving van Groesbeek nodigen je uit om de

uitdaging met behoorlijke heuvels o.a. de 7 Heuvelenweg aan te gaan. Daar heeft bijna een ieder ook aan meegedaan. Ook de speciale wijnroute langs de wijnboeren. Het waren prachtige routes waarbij het soms wel eens mis ging bij de knooppunten.

Maar terug te komen op vandaag. Vanmiddag hebben we, inmiddels in de zon, zittend langs het pad heerlijke pannenkoeken gegeten, iedereen had z'n eigen pannenkoeken gebakken. We

stonden met de caravans 4 en 5 tegenover elkaar met de Adria vlag en het memobord in het midden.

s'Avonds natuurlijk weer naar de kantine voor bij de ingang van de camping wat een aardig stukje lopen was. Met koffie en een borrel hebben we deze dag weer afgesloten.

Dinsdag 29 sept.

De dag begon erg fris en we hadden er een rustdag van gemaakt. Iedereen ging z'n

eigen gang. Fietsen, winkelen naar Kleve of

Kranenburg. Om 16.30 uur spontaan een happy hour in de zon voor de caravans aan het pad.

s'Avonds weer naar de kantine voor de koffie met koek. Onder het genot van de borrel heeft Victor nog een door hem gemaakte film van hun ACSI - vakantiereis door Portugal laten zien.

Bijzonder knap gemaakt, maar filmen etc. is ook een hobby van hem.

Uiteindelijk gingen we om 23.30 uur weer naar de caravan.

Woensdag 30 sept.

Weer een mooie zonnige dag vandaag. Helaas moeten Mary en Hidde ( Hidde heeft een afspraak in het ziekenhuis) en Netty en Simon (Simon had weer erge rugklachten gekregen) naar huis. (Van Simon kregen we later te horen dat het na een bezoek aan "de peut" weer wat beter gaat. Overigens Simon, nog bedankt voor de lekkere worst die je voor ons hebt achtergelaten. We hebben hem met smaak tijdens de borrel opgegeten.

Met de rest van het stel zijn we op de fiets naar het centrum van Groesbeek vertrokken om daar onze fietsen bij het stationnetje te stallen en de fietslorrie te nemen.

Jawel, de fietslorrie, hiermee ga je al trappend over het oeroude spoor van Groesbeek naar

Kranenburg of verder door naar Kleve,  poeh poeh, Wij gingen naar Kranenburg v.v.

Na uitleg van de "stationschef" over de werking en de bediening van de spoorbomen ging het sein op groen. De motor voor de heenweg (ging iets bergafwaarts)  waren de dames met aflossing en de passagiers zaten met veel plezier op de bankjes.

Al trappend en zittend naast elkaar ging het richting Kranenburg. Onderweg moesten de "bakkenisten" bij toerbeurt even van de lorrie af om het stoplicht voor de weg op rood te zetten en de 2 slagbomen op het spoor te openen. Wanneer de lorrie de weg gepasseerd  was ging het licht voor het verkeer weer op groen en de slagbomen van het spoor konden weer naar beneden. Na 3 ½ km. passeer je bijna ongemerkt de grens met

Duitsland. Boven het spoor hangt een bord "wilkommen in Deutschland". De motordames zullen dit wel niet gezien hebben want hun blik was gericht op het eindpunt. Helaas dames nog 2 km doortrappen. Uiteindelijk hebben ze ons keurig naar het station in Kranenburg gebracht. We dachten nog even dat ze

door wilden naar Kleve 4 ½ km verder, maar nee toch maar niet.

We zijn het stadje Kranenburg ingelopen en hebben daar op het terras een lekker Italiaans ijsje gekregen.  Daarna is ieder z'n eigen weg gegaan om de stad en de kerk te bekijken of nog ergens koffie te drinken.

Om 15.00 uur moesten we weer op het station zijn voor de terugreis. Nu waren de mannen aan de beurt om te trappen. Dit was behoorlijk pittig omdat het meer opliep dan de heenweg. Maar ja, dit was de afspraak met de stationschef. De dames heen en de heren terug. Onderweg natuurlijk voor de veilige overtocht weer van en op de lorrie. Ook hier onderweg nog wat aflossing.

Aangekomen om ± 16.00 uur in Groesbeek moesten ze toch toegeven dat het behoorlijk pittig was en blij waren weer op onze eigen fietsen naar de camping te kunnen rijden. Dank aan de organisatie voor de mooie " spoordag" die spontaan in het programma opkwam.

Nog even voor het avondeten een happy- hour gehouden.

s 'Avonds in de kantine het bekende ritueel waarbij Victor nog een stukje film heeft laten zien van "Rondje Slowakije" in 2013. Het was een gezellige dag.

Donderdag 1 okt.

Wat hebben we toch een geluk met het weer.

s'Morgens is ieder zijn eigen gang gegaan o.a. boodschappen doen en/of een eindje fietsen. s'Middags zijn de voetballiefhebbers onder ons o.l.v. Frans Overvliet naar het voetbalstadion van NEC Nijmegen geweest. Frans is hier n.l. al ruim 30 jaar vrijwilliger en zodanig leidt hij de laatste jaren mensen rond door het gehele stadion. Vanaf de vip- ruimte van de hoofdsponsor tot aan de afdeling technische dienst, kleedkamers, beveiliging, administratie en alles wat ertussen zit. Eigenlijk is zo'n voetbalclub één groot bedrijf.

Na afloop zijn we in colonne achter Frans aangereden die nog wat van Nijmegen liet zien. Op de Zevenheuvelenweg, vlakbij de camping, zijn we nog even gestopt en gekeken bij de Canadese begraafplaats waar ruim 2700 Canadese militairen  liggen begraven. Heel indrukwekkend.

Aangekomen op de camping begon het Happy-Hour waar Gerry,  Riet, en Loek ( chauffeur ) niet aan hebben meegedaan. Gerry moest n.l. terug naar Kranenburg om nog een kledingstuk (die ze per ongeluk zonder te betalen!!!!) tussen al het andere had meegenomen.

Toen is Riet na het zien van de mooie kleding maar meegegaan en heeft zich ook nog even in het nieuw gestoken. Toen we weer terug waren konden we nog net het laatste neutje van het happy-hour meepikken.

s'Avonds weer naar de kantine (m.u.v. enkelen die voetballen willen zien) waar we deze mooie plezierige dag mee hebben afgesloten.

Vrijdag 2 okt.

De dag begon weer zonnig met wel een zeer frisse start. Loekie en Jaap Bregman zijn vandaag weer naar huis gegaan. Zij hadden daar verplichtingen. Tot 16.00 uur kon ieder z'n gang gaan.

Om 16.00 uur hebben we met de overgebleven 6 koppels nog het molka-spel gespeeld.

Tijdens dit spel kwam Niels de beheerder van de camping en heeft onze voorzitter Frans  hem de bekende Adria- oorkonde uitgereikt, welke hij dankbaar heeft aangenomen.

Hij heeft beloofd het een mooie plaats in de receptie te geven en dat we dat volgend jaar best weer mogen komen controleren.

Uiteindelijk hebben we 2 rondes  molka gespeeld.

Hier bleken Riet en Frans een sterk koppel te zijn, want ze wonnen allebei een ronde. Er komt natuurlijk de eerst volgende keer een revanche. Om het voor de rest nog wat prettig te maken hebben we het maar weer met een happy-hour afgesloten. s'Avonds weer naar de kantine voor '

je weet het wel' en heeft Frans Overvliet nog een film over het Shanty-koor laten zien en horen, waar hij lid van is.

Zo hebben wij deze dag weer afgesloten.

Zaterdag 3 okt.

Een dag voor onszelf, iedereen is al wat gaan opruimen en hebben we s'morgens samen bij de caravan koffie gedronken. Gerry heeft van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de organisatoren te bedanken. Hans en Frans kregen ieder een

goede fles wijn (  van de plaatselijke wijnhoeve ) en de assistentes Tilly en Riet iets om te snoepen. Aan het eind van de middag zijn we gezellig met z'n allen uit eten geweest en daarna de laatste avond in de kantine voor een kopje koffie.

Zondag 4 okt.

Dit was de dag van de rest opruimen en afscheid nemen. Dit gebeurde na de middag want eerst moest nog de dauw van de luifels / tentdak door de zon opdrogen. Nadat alles opgedroogd en ingepakt was en na heel wat geknuffel is iedereen naar huis vertrokken. Onderweg is er vast nog wel even teruggedacht aan dit mooie evenement.