Naar de stal met de caravan ( René )

De zomervakantie zit er weer op en velen brengen de caravan weer naar de stalling. Jammer want ook de rest van het jaar, zelfs in de winter met 27 graden onder nul, is de moderne caravan met zijn dubbele ramen en zijn kachel prima te gebruiken voor korte- of lange vakanties. Steek uw licht eens op bij de merk gebonden caravan clubs of een niet merk gebonden club bijvoorbeeld de Nederlandse Caravan Club. Zij organiseren vele evenementen in binnen- en buitenland. Een  weekend met je club van vrijdagmiddag tot zondagavond geeft je na afloop het gevoel dat je een hele week weg geweest bent. Vaak bestaat de mogelijkheid om eenmalig de sfeer op zo’n kamp te proeven. De ervaring leert dat je Nederland via de gastgezinnen goed leert kennen en dat je veel vlugger buiten vertoeft terwijl je thuis er niet over peinst om dat te doen. Gewoon eens proberen.

 

Dan nu enkele tips voordat de caravan naar de stal(ling) gebracht wordt. In het aprilnummer zijn al de nodige tips vermeld die nu ook van toepassing zijn voor het schoonmaken van de watertank, de koelkast, de kachel en regenstrepen.

 

Buitenkant

-     Schoonmaken. Maak de buitenkant eerst schoon met water en daarna met hot wax of autoshampo. Gewoon in de was zetten werkt ook goed, maar vraagt meer tijd. Gebruik nooit een hoge druk spuit. Door de hoge waterdruk kan de lak en de kitafdichtingen beschadigen, wat lekkages tot gevolg heeft. Gebruik ook geen cleaner of polish, die voor de dikke autolaklaag bedoeld is, want die beschadigt de dunne laklaag van de caravan.  

-    Inspectie. Controleer de buitenkant op deuken vooral die waarbij de beplating een scheur/gat vertoond, op los zittende afdichtingslijsten c.q. tentrails en handvatten. Kijk ook sprake is van verdroogde kit rondom de ramen, de deur, de serviceluiken en op het dak de ontluchtingsroosters, dakluiken en schoorsteendoorvoer. Los zittende handvatten, afdichtingslijsten/tentrail kunt u weer vastzetten na eerst Butyl37 kit onder de onderdelen aangebracht te hebben. Dit kan alleen als er sprake is van droog spantwerk achter de beplating. Kijk of het interieur ter plaatse van het defect geen sporen van lekkage vertoont. Laat verdroogde kit vervangen. Laat uw dealer regelmatig controleren of er al sprake is van vochtinwerking bij bovenbouw en onderkant. Neem voor noodreparaties onderweg aan bovenvermelde onderdelen een rol carrosseriekit van 1 m  mee. De kit is vaak bij autospuiters te koop. Een scheur onder 45 graden of een plooi in één van de bovenhoeken van de deur duidt op problemen met de opbouw/chassis. Een zaak voor uw dealer.

-    Onderkant. Controleer de onderkant van de vloer op rotte plekken, vooral langs de kanten en bij elektra-, gas-, en kacheldoorvoeren, door met de achterkant van een schroevendraaier op de vloer te kloppen. Op een verdachte plaats voorzichtig prikken en gaat u er door dan is een bezoek aan uw dealer raadzaam. Kijk het chassis, de gasleiding, de onderbouw van de kachel, de mover na op roestvorming en behandel de roestplekken met een roestwerend middel voordat ze groter worden. Controleer behoedzaam of de chassisbouten nog vast zitten. Idem de bouten tussen vloer en chassis.

-     Stabilisator en oplooprem. De trekkogel op de auto mag bij gebruik van een stabilisator nooit ingevet zijn. Maar dat houdt niet in dat de stabilisator geen vet behoeft. Lees uw gebruiksaanwijzing er op na welke bewegende delen wel in de olie gezet moeten worden. Door onder andere het ontbreken van vet kan de stabilisator gaan kraken. Controleer de toestand van de remsegmentjes op slijtage: - Goed als u nog de groene kleur boven op de stabilisator ziet; - Vervangen als u alleen de rode knop bovenop nog maar ziet. Voelde u tijdens het remmen schokken alsof de caravan uw auto een duwtjes gaf dan is de schokdemper in de oplooprem kapot of  de schuifstukbus van de oplooprem heeft teveel speling en is aan vervanging toe. De stofhoes van de oplooprem mag niet gescheurd zijn. Kunt u de oplooprem voor meer dan de helft indrukken dan moeten de remmen gecontroleerd, dan wel afgesteld worden.

-    Banden. Als uw banden droogscheurtjes vertonen of ouder zijn dan 6 jaar laat ze vervangen door de in het aprilnummer genoemde lichte truckbanden. Ze hebben ook nog een langere levensduur dan traditionele banden. Let er op dat er banden gemonteerd worden met een draagvermogen dat minimaal overeenkomt met het draagvermogen van de caravanas. Dat wil zeggen bij een as van 1200 kg horen twee banden met een draagvermogen van minimaal 600 kg per band. Kijk of de banden gelijkmatig slijten. Slijten ze onregelmatig raadpleeg uw dealer. Trek de handrem niet aan in de stalling. Zet als het kan de caravan in de stalling op blokken om de banden te ontlasten. Kan dit niet, dan de bandenspanning met 0,5 bar verhogen. Let er op dat u de banden niet te hard oppompt. Op de zijkant van de band staat aangegeven wat het maximale draagvermogen is met bijbehorende bandenspanning in psi. Met een losse elektronische bandenspanningsmeter kunt u zelf de bandenspanning controleren en probleemloos wisselen tussen bar en psi. Vergeet ook het reservewiel niet en vet de reservewielhouder goed in zodat u bij een lekke band zonder moeite de reserveband onder de caravan uit kunt trekken. 

-    Verlichting. Loop alle buitenverlichting op vochtinwerking en corrosie na. Ontdoe alle elektra  steekstekkers, fittingen en lampvoetjes van corrosie en smeer er zuurvrije vaseline op. Let er op dat de glazen lampbolletjes vetvrij blijven. Vochtinwerking kunt u verhelpen met de eerdergenoemde carrosseriekit.

-     Tentogen. Controleer of de tentogen nog goed op de wand vast zitten en of er kit onder zit. Ontbreekt kit breng dan carrosseriekit of butyl37 onder de tentogen aan voor u ze vast zet.

-     Gasslang. Controleer de gasslang(en) op droogte scheurtjes. Is dit het geval vervang ze. Gasslangen gaan maximaal 4 jaar mee voor ze vervangen dienen te worden.

-     Gastanken. Haal ze uit de disselbak en sla ze thuis rechtopstaand op in een goed geventileerde ruimte.

-     Neuswiel met kleminrichting en caravanpoten. Piepen ze als u er aan draait? Geef ze een lik vet, zodat alles weer soepel draait. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar gebruik uw poten nooit om uw caravan horizontaal te zetten. Het verband gaat uit uw caravan.  

 

-    Interieur Meubilair. Controleer al het hang- en sluitwerk en of al de kasten, het keukenmeubel, de bedbanken en de douchewanden nog goed vast zit aan de caravanopbouw. Het meubilair geeft de stevigheid aan de caravan. Als het meubilair, nadat u het zelf vastgezet hebt, weer los raakt is een bezoek aan de dealer raadzaam. Stofzuig de kasten en bedbanken grondig. Controleer de werking van de rol- en de verduisteringsgordijnen. Vervang geroeste schroeven. Gaat het rolgordijn niet meer omhoog? Aan de zijkant van het rolgordijn zit de schroef waarmee u het gordijn weer kunt opspannen: voorzichtig met een korte schroevendraaier de schroef indrukken en draaien tot het hor weer op spanning is gebracht. Neem de wanden, de horren, de verduisteringsgordijnen en het meubilair af met een micro vezeldoekje. Maak de tafel schoon en vergeet niet om de bewegende delen van het onderstel met siliconenspray in te spuiten. Siliconenspray maakt ook raamuitzetters weer gangbaar.

-    Keuken. Haal etenswaren uit de (keuken)kasten en laat geen etensresten in verband met ongedierte in de caravan achter. Maak de koelkast schoon en  zorg er voor dat het vriesvak droog is voordat u het deurtje dicht doet. Laat de koelkastdeur openstaan. Poets het roestvrij stalen aanrechtblad en gasstel met een geschikt onderhoudsmiddel.

-     Kachel. Om het stof en vuil achter de kachelmantel weg te halen de bovenkant van de kachelmantel  voorzichtig naar u toe trekken, vervolgens aan de onderkant iets optillen en naar u toehalen en aan de bovenkant van de draadklemmen halen. Maak ook de ruimte achter de kachel, daar waar de ventilator hangt, schoon. Haal de batterijen uit de ontstekingautomaat en berg ze op in de bestekla zodat u in het nieuwe seizoen niet zonder batterijen zit, terwijl de campingwinkel dicht is. Vervang de batterijen éénmaal per jaar.

-     Toiletruimte. Maak alles schoon en poets de kunststofwastafel, wc en toiletkastjes. Tap het waterreservoir van het toilet af. Vergeet niet om de mechanische waterpomp van het cassettetoilet leeg te pompen. Maak de toiletcassette schoon en laat hem goed drogen. Smeer vervolgens de rubberen afdichtingsring en het klepmechanisme licht in met olijfolie, zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing. Hierna sluit de toiletklep weer soepel.

-    Watervoorziening. Tap het water uit de watertank en de boiler af. Blaas het water uit de leidingen. Gebruik hiervoor een oud stuk fietsband met ventiel. Sluit één kant van de band af met een kabelvastzetter of iets dergelijks, schuif de andere kant over de kraan en pompen maar. Vooraf wel even de zekering van de waterpomp verwijderen, de kranen en de aftapkranen van de boiler openzetten. Maak de watertank inclusief de waterpomp droog en laat de kranen zonder de aftapkranen in de stalling openstaan zodat alle leidingen goed drogen. Ontkalk de boiler volgens de gebruiksaanwijzing

-    Boordaccu. Haal de accu en de acculader, bij voorkeur van het type “druppelaar”, uit de caravan en zet hem thuis onder spanning. Hierdoor verlengt u de levensduur van de accu. Controleer of de indicator op de accu nog groen is. Zo niet raadpleeg uw dealer. Haal de batterijen uit de afstandbediening van de mover. Leg als de mover op de banden staat de moersleutel op de bestuurdersstoel zodat u er aan herinnerd wordt dat de mover nog ingeschakeld is.

-     Ventilatie. Zorg voor goede ventilatie. Maak het horregaas op de ventilatieroosters en de ventilatieroosters rondom het dakluik  met de stofzuiger schoon. Zet de deuren van kasten en bedbankkleppen open en zet de kussens recht op. Laat in een vochtige stalling geen kussens in de caravan achter, maar sla de kussens thuis op. Gebruik een vochtvreter die u het beste in een teiltje kunt plaatsen zodat bij lekkage of overlopen geen schade ontstaat.

 

-    Voortent en luifel. Voortent en luifel. Als u de “all weather” voortentdoek of luifel schoonmaakt doe dit dan nooit met chemische middelen. Gebruik voor hardnekkig vuil groene zeep en lauw water. Voor katoenen tentdoek is zeep de grootste vijand die er bestaat. Daar waar zeep op katoenen tentdoek komt ontstaat lekkage die nooit meer weggaat. Bellenblazen op de camping lijkt leuk, maar u of uw argeloze buren en/of ouders zitten jaren lang met de gevolgen van een lekke tent opgescheept. Laat de tent intens drogen. Berg de tent liefst losjes opgevouwen op in de caravan die in een droge stalling staat, anders thuis opbergen. Voor het opbergen alle spanrubbers verwijderen, daar anders vlekken op PVC vensters en tentdoek kunnen ontstaan. Stroeve spiraalritsen kunt u met een beetje paraffine insmeren of inspuiten met siliconenspray. Let er op dat er geen siliconenspray op het tentdoek komt. Laat ritsen die makkelijk uit elkaar schieten vervangen. Maakt de tentrail schoon en spuit hem in met siliconenspray.  De voortent door de rails trekken gaat daarna zeer soepel.

-    Tentframe. Haal het tentframe uit elkaar, verwijder vuil en zand en behandel alle onderdelen licht met vloeibare paraffine of naaimachine olie. Vergeet ook de binnenkant van de stokken niet in te vetten met behulp van een spiraal met een poliepknijper waarin u een vet lapje klemt. Vervang de beschadigde gekleurde merktape op de stokken voor u ze invet. Berg het tentframe op in een droge ruimte.

 

Als u de tips opvolgt bent u wel weer aan vakantie toe! Maar dat komt goed uit, want dan zet u uw caravan niet in de stal, maar hangt hem achter uw auto en trekt u er in het naseizoen of wie weet zelfs wel in de winter met uw goed geprepareerde caravan op uit.

 
 
 
U kunt een e-mailbericht met vragen en/of opmerkingen over deze website verzenden aan de webbeheerder