CRM-systemen vergelijken? Zo doe je dat

Geplaatst op

Voor alle bedrijven die (nog) niet zo goed weten wat ze moeten kiezen.

 

Als je de zoektocht naar een geschikt CRM-systeem inzet, dan zal je er snel achter komen dat die zoektocht zeker niet eenvoudig is. Honderden leveranciers met ieder hun eigen systeem… en wat is precies het verschil tussen de één en de ander?

 

Wij voorzien je daarom van een vragen die je jezelf in dit proces moet stellen. Zo bespaar je niet alleen tijd, maar verzeker je ook dat het systeem ook écht bij je wensen en behoeften past.

 

1 | Zijn er leveranciers die zich op onze sector focussen?

Sinds een aantal jaren zijn veel CRM-leveranciers aan de slag gegaan met de ontwikkeling van branchespecifieke CRM-software. Dit houdt in dat de leverancier kennis heeft van je sector, en dus ook weet waar je dagelijks tegen aanloopt. Doordat zij precies weten met welke uitdagingen jij op dagelijkse basis te maken krijgt, kunnen ze ervoor zorgen dat je optimaal van het nieuwe systeem kan profiteren. Het is namelijk voorzien van alleen datgeen waaraan jij behoefte hebt.

 

2 | Wat is de omvang van het project?

Hoeveel medewerkers zullen uiteindelijk van de CRM-software gebruik gaan maken? Sommige leveranciers zijn namelijk uitsluitend gespecialiseerd in de ontwikkeling van software voor een specifieke bedrijfsgrootte. Het is dus belangrijk om te achterhalen of zij jouw project aankunnen.

 

3 | Hoeveel ondersteuning hebben we nodig tijdens en na de implementatiefase?

Een nieuw systeem kan even wennen zijn, zeker als je daarvoor nog nooit met een CRM hebt gewerkt. Dus in hoeverre zal je nieuwe leverancier je gaan ondersteunen? Krijgt het hele bedrijf een workshop in het gebruik van de software, of hebben ze gratis demo’s zodat je alvast aan het nieuwe systeem kan wennen?

 

4 | Wat zijn de kenmerken van de potentiële leverancier?

Als je eenmaal een CRM-leverancier op het oog hebt, is het belangrijk om te kijken naar hun ervaring. Zijn ze al lang gespecialiseerd in software voor jouw branche, of komen ze pas net kijken?

 

Het is daarnaast ook belangrijk om te kijken naar de levensduur van het systeem. Worden er vaak updates uitgevoerd, en wat voor maatregelen nemen ze om de applicatie zo veilig mogelijk te houden? De antwoorden op deze vragen kunnen je zoektocht flink beïnvloeden.

 

CRM-selectie begint in de spiegel

De eerder gestelde vragen zijn allemaal van belang in de zoektocht naar je nieuwe CRM-systeem. Maar ze zijn tegelijkertijd nutteloos, als de zoektocht niet bij jezelf begint.

 

Het begint namelijk bij je eigen behoeften. Waar zijn we precies naar op zoek, en hoe willen we dat de software aansluit op onze bestaande processen? Willen we de software op onze eigen servers laten installeren, of kiezen we voor een systeem in de cloud? Welke andere systemen hebben we momenteel in gebruik, en kunnen deze wel gekoppeld worden aan het nieuwe CRM?

 

Dit zijn allemaal vragen die je eerst aan jezelf moet stellen, voordat je op zoek kan gaan naar een leverancier die bij jouw eisen- en behoeften profiel past.

Gerelateerde berichten

Over ons

Lees allerlei leuke teksten vol tips waar je enthousiast van wordt.

Contactgegevens

Via info @ adriacaravanclub.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2025 Alle rechten voorbehouden